Drukwerk als verleider in de digitale wereld

  • door Willem-Bas Hess

Uit het onderzoek- en adviesrapport ‘’Hoe krijg ik mijn winkel vol’’ van Richard van Hoorn komen zeer interessante resultaten die ik graag met u deel.

Door de opkomst van digitale media zijn de mogelijkheden van direct marketing toegenomen. De voordelen van deze digitale media zijn dat de kosten per contact laag zijn en de inzet meetbaar is. Drukwerk heeft hierdoor flink wat terrein verloren.

Aan de ene kant terecht, omdat het in de meeste gevallen duurder is dan bijvoorbeeld de inzet via e-mail en andere digitale kanalen. Het budget van bedrijven is nu eenmaal krap. Maar aan de andere kant kan drukwerk heel specifiek worden ingezet door bijvoorbeeld een direct mailing te personaliseren. Hierdoor heeft uw campagne meer impact. Het personaliseren is tegenwoordig heel eenvoudig met de moderne digitale persen.

Volgens het onderzoek van het Finse VTT (Seito, 2013) blijkt dat gedrukte media meer vertrouwd worden dan advertenties in digitale media. Ook blijkt dat gedrukte media minder irriteren dan andere media en dat lezers er de tijd voor nemen.

Maar er is uiteraard geen vast stramien hoe media ingezet kunnen worden omdat elke marktomgeving anders is. Daarom is het natuurlijk altijd verstandig vooraf de communicatiedoelstelling van de desbetreffende campagne vast te stellen en wat het budget is.

Van hieruit kan de reis van bewustwording tot de aankoop van de klant(customer journey) worden bepaald. Hierin moet een synergie effect gecreëerd worden tussen gedrukte- en digitale media. Drukwerk draagt bij aan de geloofwaardigheid van het digitale kanaal, jouw merk of bedrijf blijft top of mind.

Volgens 90% van de 420 ondervraagde inkopers is drukwerk belangrijk voor de eigen organisatie, 15% noemt het zelfs onmisbaar. Volgens 83% van 4.500 ondervraagde consumenten tussen de 18 en 24 jaar vindt lezen op papier prettiger dan vanaf een scherm. 63% hiervan bewaart belangrijke informatie bij voorkeur op papier.
Quantes staat altijd open om met u te brainstormen over de invulling van uw crossmedia campagnes.

Bron: Richard van Hoorn, februari 2014. ‘’Hoe krijg ik mijn winkel vol?’’

Ook interessant

Ouderwets drukken of digitaal avontuur

Een veelgestelde vraag van klanten is waarom een nieuwsbrief of magazine nog gedrukt moet worden. 'Moet ik wel blijven informeren op de ouderwetse, gedrukte manier? En hoe zit het met…

Click en Collect raambelettering

Is jouw organisatie coronaproof?

Click & collect. De anderhalve-meter-economie. Het nieuwe werken. Is jouw organisatie er klaar voor? Het kan de nodige uitdaging opleveren. Want hoe laat je jouw winkelaanbod zien? Hoe ga je…

Naadloos behang Samen Professionals

Signing Samen Professionals

Samen in de Zorg, Aethon en Onze Leerkracht. Drie bedrijven met dezelfde specialisatie. Gepassioneerde detacheerders in zorg, overheid, onderwijs en woningcorporaties. Door krachten te bundelen, ontstaat één sterke organisatie. Want…