Drukwerk is ouderwets
Regelmatig krijgen we de vraag van klanten: waarom zou ik mijn nieuwsbrief of magazine nog laten drukken? Moet ik mijn medewerkers, leden of patiënten informeren op de ouderwetse, gedrukte en -in eerste opzicht- vaak dure manier? En hoe zit het met mijn bereik? Wij zochten het voor je uit. Hoe? Door de ervaringen van andere bedrijven te bekijken en door onderzoeken te raadplegen.
Jong dus digitaal?
Vaak wordt gedacht dat jongeren alleen nog maar via internet en hun smartphone informatie willen. The Guardian heeft onderzoek hiernaar gedaan. Wat blijkt? De meerderheid leest liever een gewoon boek dan een ebook. En bijna de helft leest nog steeds liever een gedrukte krant of tijdschrift in plaats van artikelen op internet. Maar er is dus ook een deel van de jongeren die wél digitaal georiënteerd is.
- 75% van magazinelezers verkiest papieren magazine.
- 62% verkiest papieren boek boven ebook.
- 47% verkiest gedrukte krant boven digitaal.
- 27% in leeftijdsgroep 18-24 jaar is afgelopen jaar meer vakbladen gaan lezen.
- 15% in leeftijdsgroep tot 35 jaar is afgelopen jaar meer vakbladen gaan lezen.
De stap wagen
Rabobank en het Amerikaanse tijdschrift Newsweek hebben de overstap al eens gemaakt. Van een gedrukte naar een digitale nieuwsbrief. Na de tweede digitale nieuwsbrief besloot Rabobank de eerste editie weer in gedrukte versie te verzenden. Verminderde advertentieopbrengsten en abonnees zorgden ervoor dat na tachtig jaar de Newsweek overging van gedrukt naar een digitaal tijdschrift. Maar na een jaar maakte zij kenbaar dat online niet hetzelfde resultaat opleverde. Ondanks een kostenbesparing van 40 miljoen dollar. Het tijdschrift wordt nu als een premium product op de markt gebracht. In kleinere oplage en tegen een hogere prijs. En hierdoor minder afhankelijk van adverteerders. Zowel Rabobank als Newsweek hebben binnen erg korte tijd ingezien dat het digitale avontuur voor hen niks was.
Papieren beleving
Niet alleen informatie tot je nemen maar een heuse beleving. Met een gedrukt magazine of nieuwsbrief kun je de nadruk leggen op bijzonderheden. Een typische typografie, een vrolijke vormgeving of fraaie fotografie. Even een offline moment creëren. De oude vertrouwde rituelen blijven niet voor niets voortbestaan. Aan tafel met de krant een bakje koffie. Of even ontspannen in bad met een tijdschrift.
Eén op de drie huishoudens heeft een tablet. En meer dan 90% van alle Nederlanders is dagelijks drie uur online actief. De digitale wereld groeit. Toch houden gedrukte kranten en magazines stand. Een Facebookbericht, een app, een blog of een blad. Consumenten kiezen voor een manier van lezen. En vaak verschillende soorten naast elkaar. Hierdoor kun je meer contact maken met de consument. Handig!
- Hoger bereik
- Informatie beter onthouden
- Betere beleving
- Meerwaarde
- Makkelijker concentreren
- Betrouwbare informatievoorziening
We moeten het digitale avontuur niet zien als een bedreiging maar als een aanvulling. Feit is namelijk wel dat de concurrentie voor bladen enorm is toegenomen. Mediaconsumenten hebben meer keuzes en minder tijd. En dat zie je aan dalende oplages over de gehele linie. Maar je moet je niet blindstaren op alleen de daling. Succesvolle bladen kennen groei en dat bewijst dat print nog springlevend is.
Helpen we jou met de optimale beleving? Vraag onze specialist!