Netwerken is hard werken

  • door Pieter Vonk

Een goede voorbereiding is het halve werk om maar meteen met een cliché in huis te vallen.

Netwerken? Hier een aantal tips!

Quick tips

  • Eigen kaartjes in de linkerzak en andere rechts;
  • Beheer een netwerkevenementen kalender;
  • Kom niet stipt op tijd aan;
  • Overdressed is beter dan underdressed;
  • Zorg dat u goed heeft gegeten, voorkom graaien naar bitterballen!
  • Met deze praktische tips bent u op elk netwerkevenement voorbereid. Heeft u zelf nog tips of leuke- en minder leuke ervaringen over netwerken? Laat het dan weten!

Probeer per kwartaal een netwerkkalender op te bouwen, geef hierin aan welke evenementen georganiseerd worden, kijk meteen wie hier aanwezig zullen zijn en wie u hier wilt ontmoeten. Bovenal moet u weten wat u wilt bereiken bij diegene, zorg dus voor een goede pitch.

Netwerkevenementen zijn vaak gewoon te vinden via Google of zoek eens op Linkedin. Op Linkedin ziet u meteen wie hier aanwezig zullen zijn.

Visitekaartjes zijn onmisbaar in het netwerken, dit is een ‘’instrument’’ om het doel te bereiken. Het uitdelen van het kaartje moet dus geen doel op zichzelf worden.

De kwaliteit van de visitekaartjes is tevens van belang, let dus goed op dat de tekst goed leesbaar. De dikte van het papier zegt het meest over de kwaliteit, kaartjes van 340 grams papier zijn daarom ook aan te raden. Deze blijven namelijk netjes waar dunner papier kan scheuren of kreukelen.

Houdt een vaste structuur aan in het netwerken, doe daarom uw eigen kaartjes in uw linkerzak en de kaartjes die u ontvangt in uw rechterzak. Door niet in uw zakken te hoeven rommelen komt u kalm en zeker over.

Omdat u inzicht in de data heeft weet u dat u altijd voldoende kaartjes nodig hebt, houdt hier rekening mee.

Weet u niet of er kleding voorschriften zijn? Bel gerust de organisatie wat voor kleding gewenst is. Als het niet duidelijk is houd dan aan dat overdressed altijd beter is dan underdressed.

Als het evenement om 17:00 uur begint zorg dan dat u niet stipt om 17:00 aanwezig bent, dit duidt erop dat u misschien wel niks beters te doen heeft. Te vroeg komen is helemaal uit den boze, dit kan de organisatie in verlegenheid brengen omdat zij misschien nog niet gereed zijn. In de regel is het ‘’academisch kwartiertje’’ gewenst, dus een kwartier na de geplande aanvangstijd aankomen is prima.

Als u binnenkomt zorg dan voor een vriendelijke groet en maak kort oogcontact met de mensen in uw buurt. Doe dit ook als u kennis maakt met iemand, vergeet natuurlijk de stevige handdruk niet.

Tijdens deze ontmoeting pitched u en de ander het verhaal, blijf kalm en praat duidelijk. Wissel de visitekaartjes uit en stel vragen over wat diegene gezegd heeft. Schrijf gerust op de achterkant van het visitekaartje van de ander, zo weet uw later nog wat die gene heeft verteld en weet de ander zeker dat u hem/haar serieus neemt.

Bewaar de kaartjes goed in een mapje. Stuur de dag na het netwerkevenement nog een e-mail na met een bedankje voor het gesprek en de ontmoeting. Zo blijft u bij de persoon ‘’top of mind’’ en kan de persoon direct antwoorden mocht hij/zij u nodig hebben.

Als laatst maar niet geheel onbelangrijk zorgt u dat u voldoende heeft gegeten, graaien naar de bittergarnituur schaal staat niet professioneel en u krijgt ook nog eens vette handen die u nog vaak moet schudden!

Succes met het uitbreiden van uw netwerk!

Ook interessant

Yuki verrast medewerkers op een sportieve manier!

Afgelopen week heeft Yuki haar medewerkers uitgedaagd met een sportieve challenge door ze een sportpakketje op te sturen met daarin onder andere een springtouw en een gepersonaliseerd springschema. Op deze…

Storybook, verras met persoonlijke beeldberichten. Juist nu!

Video maakt een flinke opmars in de marketingmix. Of het nou gaat om een bedrijfspresentatie, een instructie, een persoonlijke uitnodiging of een vlog, met video spreek je mensen echt aan.…

Supercarposters-collage

Supercarposters.com x Quantes

Wat begon als een gesprek in de sportschool heeft als resultaat dat dit weekend supercarposters.com gelanceerd is. Samen met de succesvolle fotograaf Christian Kalse hebben wij het idee afgelopen 2…